Monday, November 23, 2009

Pengertian Blog!

Assalammualaikum..........
Hari nei aku nk kongsi sedikit info yang aku perolehi dari majalah Remaja dengan korang berkenaan ape itu blog dan pengertiannya. Well, merujuk kamus terkemuka dunia, Merriam-Webster Inc, blog bermaksud laman web yang bersifat personal online journal yang mengandungi refleksi, komen, pandangan dan ada kalenye hyperlink ke laman web yang berkaitan dengan komen atau pandangan yang diberikan. Tak paham? Hey! Owcay, blog jugak adlh ringkasan kepada istilah weblog atau lebih tepat weblog itu merujuk kepada proses merekod sesuatu ke dalam laman web.

Ade lagi satu istilah yang berkaitan ngan bolg, 'blogosphere' bermaksud himpunan weblog or sekelompok laman web yang berasaskan blog (blog related website). Selain itu, ada jugak istilah 'blogstrom', berlaku apabila banyak aktiviti, maklumat dan opinion bercampur aduk (erupts) pada ssuatu particular subject dlm blogoshere.

Well, istilah asal 'weblog' mula diperkenalkan oleh Jorn Barrer pada penghujung tahun 1997. Pastu diringkaskan menjadi 'Blog' oleh Meter Merholz sekitar tahun 1999. Dave Winer pulak telah mencipta satu teknik pemberitahuan setiap kali blog diupdate. Kalo korang nak tau, istilah weblog jugak diiktirafkn dan dimaksudkan ke dalam kamus tersohor dunia, Oxford English Dictionary pada awal tahun 2003. Kool isn't it?

Emm.......Blog neh ade banyak jenis kao korang nak tau. Berdasarkan wikipedia.org, ade sembilan jenis blog di internet iaitu:
  1. Personal
  2. Tropikal
  3. Thoughtful
  4. FriendBlog
  5. Kolaborasi
  6. Politik
  7. Direktori
  8. Korporat
  9. Format

Walaupun camtu, blog dari kategori Personal dan Politik ajer yang faymes kat internet. Yea, tengok ajer la kat Mblog, mostly blogger menjadikan blog diorang sebagai diary online diorang. Agak jarang la nak jumpe blog yang berkonsepkan dari kategori2 lain yang aku dah sebut tadi.

Hurmmm...Tak kira la ape pun konsep blog korang, yang penting korang berblogging la mengikut landasan yang betoi. Berblogging mengikut terma dan syarat yng sudah ditetapkan dan beretikalah dalam berblogging.

Happy blogging floks!


SmileysSmileysSmileys

No comments: