Sunday, December 13, 2009

Kanser Payudara dan Deodorant

Assalamualaikum....

Mengapa bahagian ketiak adalah tempat dimana perkembangan kanser payudara sering terjadi?


Aluminium Chlorhydrate, untuk selanjutnya saya singkat menjadi AC. AC terdapat dalam Nivea Deodorant sensitive without alcohol dan juga dalam Dove Deodorant Silk Dry (tutup emas), tidak didalam Dove fresh touch, juga rexona men xtreme.

Penyebab utama untuk kanser payudara adalah kerana pemakaian produk2 ANTI-TRANSPIRANTION (anti peluh). Kebanyakan produk yang ada dipasaran merupakan kombinasi dari anti-peluh dan deodorant. Produk Deodorant sendiri tidak berbahaya.

Mohon periksa bahan2 apa saja yang tertera dilabel produk2 deodorant anti-peluh anda dirumah! Jika mengandung AC, SEGERA BUANGLAH, seperti. Rexona dan Dove Deodorant. Cuba menggunakan produk lain yang tidak mengandung bahan AC ini. Biar mahal sedikit asal tidak mudarat kpd kesihatan kita.

Alasannya adalah sederhana: Hanya beberapa bahagian dari tubuh kita yang dapat mengeleminasi zat2 racun, iaitu bagi belakang lutut, belakang kuping, diantara kaki dan ketiak. Zat2 racun ini dikeluarkan dalam bentuk peluh.

Produk2 anti-peluh mencegah peluh keluar. Dengan menggunakan deodorant anti-peluh, zat2 racun tadi tidak boleh dikeluarkan dari dalam tubuh, melainkan tertumpu di kelenjar peluh dibawah lengan. Asal kanser payudara kebanyakan ditemukan di area atas payudara.

Lelaki tidak sepeka wanita terhadap jenis penyakit ini. Meskipun lelaki menggunakan produk2 anti-peluh, bahan2 produk ini biasanya tinggal melekat dipermukaan ketiak dan tidak langsung masuk ke dalam kulit.

Kaum wanita yang setelah mencukur bulu ketiak dan terus menggunakan produk anti-peluh lebih banyak risikonya, kerana melalui luka2 kecil yg mungkin terjadi akibat mencukur bulu ketiak. Bahan2 kimia yang ada dalam produk anti-peluh boleh lebih cepat masuk kedalam tubuh.

Rupa-rupaanya setelah di periksa, saya pun memakai deodorant yg mempunyai AC. Nampaknya esok pagi adalah hari terakhir saya memakai deodorant ini. Walaupun kandungannya masih banyak tapi demi kesihatan dan kehidupan yang mendatang saya bertekad untuk membuangnya. Selepas ini, saya akan lebih berhati hati ketika memilih deodarant.

Insyallah...

SmileySmileySmiley

No comments: